De VriendenLoterij, dé belangrijkste loterij die zich inzet voor cultuur, sport en welzijn, ondersteunt H’ART Museum ook de komende jaren en verlengt de samenwerking met het museum. H’ART Museum verbindt op eigentijdse wijze (internationale) musea en kunst. Dit doet het museum met hun museale samenwerkingspartners. Ze brengen unieke tentoonstellingen naar de Nederlandse hoofdstad.
VriendenLoterij was vanaf het allereerste uur betrokken bij H’ART Museum, vanaf het moment dat het als Hermitage Amsterdam de deuren opende in 2009. Miljoenen bezoekers, merendeels Nederlandse dagjesmensen en Amsterdammers, bezochten het museale complex aan de Amstel inmiddels meerdere malen. Overigens niet alleen voor tentoonstellingen, maar bijvoorbeeld ook voor de jaarlijkse openluchtbioscoop in de zomer en de jazzconcerten in de tuin. De eerste grote tentoonstelling Kandinsky onder de nieuwe naam H’ART Museum met de Franse partner Centre Pompidou werd genomineerd voor de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs.
De VriendenLoterij maakt een breed scala aan tentoonstellingen en activiteiten in het museum mede mogelijk. Een kleine vooruitblik voor 2026: David Levinthal, Jan Dibbets en Matisse. Dinsdag 15 oktober maakte het museum de nieuwe plannen bekend.
Annabelle Birnie, algemeen directeur H’ART Museum: “De steun van de VriendenLoterij geeft ons de vrijheid om doorlopend te vernieuwen en écht mooie tentoonstellingen naar Nederland te halen. Het partnerschap met VriendenLoterij geeft ons toegang tot een groot netwerk, óók buiten de culturele sector en de landsgrenzen. Dankzij de VIP-KAART die iedere deelnemer ontvangt, zien we bovendien dat er nieuw, waardevol publiek naar de tentoonstellingen uit het Smithsonian, The British Museum en het Centre Pompidou komt kijken. Er zijn steeds meer mensen die speciaal voor H’ART Museum geoormerkt meespelen met de VriendenLoterij. Dat levert niet alleen meer bezoekers op voor iedereen, maar zorgt ook voor nog meer vrijheid in onze programmering.”
Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: “We zijn trots dat we de samenwerking voor de komende jaren kunnen voortzetten. Onze dank gaat daarbij uit naar de deelnemers van de VriendenLoterij, want zonder hen zou dit niet mogelijk zijn. Samen zorgen we ervoor dat mensen kunnen blijven genieten van inspirerende tentoonstellingen, nieuwe aankopen en bijzondere activiteiten.”
Over de VriendenLoterij
De VriendenLoterij steunt organisaties die de wereld mooier, leuker of plezieriger maken door zich in te zetten voor cultuur, sport en welzijn. Bijvoorbeeld de musea en monumenten in de buurt of de plaatselijke sportvereniging. Deelnemers kunnen zelf kiezen voor welk goed doel zij meespelen en maken ieder uur kans op mooie prijzen. Minimaal 40% van de inleg gaat naar 64 culturele partners en ruim 4.300 andere goede doelen, clubs en verenigingen. Dankzij de deelnemers schonk de VriendenLoterij sinds 1998 in totaal al ruim € 2,3 miljard.
Contact H'ART Museum
JP Verhagen
afdeling pers en marketingcommunicatie
+31 (0)6 42 56 72 25 / pressoffice@hartmuseum.nl