EUROPESE PRIMEUR IN H’ART MUSEUM OPENT FEBRUARI 2026
Op vrijdag 13 februari 2026 opent in H’ART Museum in samenwerking met het Smithsonian American Art Museum (Washington D.C.), de tentoonstelling American Myth & Memory: David Levinthal Photographs van 13 februari tot en met 2 september 2026.
De Amerikaanse kunstenaar David Levinthal (1949) gebruikt speelgoed om historische momenten uit de Verenigde Staten vast te leggen in beeld. Met cowboys uit het ‘Wilde Westen’ en oorlogsscènes uit Vietnam, maar ook met honkbalspelers en Barbie onderzoekt Levinthal onderwerpen als macht, heldendom en identiteit. Het is de eerste keer dat zijn werk in Nederland wordt getoond én het is de eerste grote samenwerking tussen het Smithsonian American Art Museum (SAAM) en een museum in Europa. De tentoonstelling vormt de start van een nieuwe samenwerking tussen Smithsonian American Art Museum en H’ART Museum.
GEEN ONSCHULDIG OBJECT
Amerikaanse mythen en legendes speelden een grote rol in de jeugd van Levinthal. Hij raakte geïntrigeerd door de westerns op televisie en door plastic speelgoedpoppetjes. Tijdens zijn studie fotografie gebruikt hij die fascinatie uit zijn jeugd als inspiratie om geschiedenissen in scène te zetten en te hervertellen. Zijn leermeester is de beroemde en gevierde fotograaf Walker Evans die in reportages de Amerikaanse samenleving heeft vastgelegd. Van hem leert Levinthal verhalen te vertellen in beeld, alleen kiest hij in tegenstelling tot Evans voor de studio als werkterrein. Hier fotografeert hij zijn series in zorgvuldig opgebouwde werelden. De in het collectieve geheugen verankerde verhalen over de burger- en Vietnamoorlog, de bloedige trek naar het Westen met daarin stereotypen zoals de cowboy, maakt hij op kleine schaal na. Doordat deze beelden net anders zijn dan de originele, ontstaat er wrijving. Hoe kijken we naar helden? Wat vinden we van stereotype vrouwbeelden? En hoe is een herinnering tot stand gekomen?
IWO JIMA, DE MOORD OP KENNEDY EN BARBIE
De tentoonstelling in H’ART Museum toont zes van zijn bekendste series: History, Modern Romance, American Beauties, Baseball, Barbie en Wild West. Samen laten ze zien hoe Levinthal zich gedurende vier decennia ontwikkelt en steeds opnieuw de herinnering van het Amerikaanse verleden onderzoekt. In de serie History richt hij zich op bekende momenten uit de Amerikaanse geschiedenis. Hij laat zien hoe historische gebeurtenissen veranderen in mythes onder invloed van populaire cultuur. Een voorbeeld hiervan is de interpretatie van de beroemde Iwo Jimafoto: hier hijsen zes speelgoedsoldaten een versleten vlag terwijl ze ons aankijken. De scène lijkt vertrouwd, maar is subtiel verschoven en roept daarmee de vraag op hoe we deze iconische momenten zijn gaan herinneren. Ook in Dallas 1963, gebaseerd op de Zapruderfilm van de moord op John F. Kennedy, speelt Levinthal met herinnering. Hij kiest het moment vlak voor de moord van de president. De roze hoed van zijn vrouw Jacky Kennedy valt direct op, zij is het centrale figuur in dit beeld, terwijl de rest van de scène vervaagt. En toch herkennen we het direct, door de talloze keren dat dit moment in de media is herhaald.
In zijn beroemde Barbie-serie onderzoekt Levinthal het beeld van Amerikaanse vrouwelijkheid. Barbie, inmiddels een wereldwijd icoon, staat symbool voor de naoorlogse idealen van schoonheid en voor middenklasse-Amerika. Levinthal toont haar zowel als cultfiguur en als onderwerp van maatschappelijke kritiek. Zijn foto’s belichten de spanning tussen het ideaalbeeld dat Barbie uitdraagt en de rol die ze speelt in discussies over gender en representatie.
‘Speelgoed is geen onschuldig object, maar een representatie van de cultuur waaruit het voortkomt.’
David LevinthalAMERICAN IDENTITIES
Met de tentoonstelling over Levinthal zet H’ART Museum de toon voor de samenwerking met het Smithsonian American Art Museum. In april 2026 opent de tweede gezamenlijke expositie: Radical Histories: Chicano Prints from the Smithsonian American Art Museum. Deze tentoonstelling toont de kunst van Chicanx-kunstenaars; Amerikanen van Mexicaanse afkomst. Zij laten met hun werk verschillende perspectieven op de Amerikaanse geschiedenis zien. Vanaf de jaren zestig spelen zij een belangrijke rol in de grote sociale bewegingen in de Verenigde Staten. Hun werk combineert activisme, identiteitsvorming en politieke beeldtaal en is tot nu toe nauwelijks te zien geweest in Europa.
Directeur Annabelle Birnie van H’ART Museum: ‘Iedereen heeft een beeld van de Verenigde Staten, of je er geweest bent of niet. Tegelijkertijd is ons beeld voortdurend aan verandering onderhevig en zitten we permanent op een kantelpunt. Ons beeld wordt gevormd door media, herinneringen en verhalen. Met David Levinthal en de Chicano Print-makers laten we zien hoe juist kunstenaars met deze perspectieven en beeldvorming bezig zijn en deze opnieuw vormgeven, om daarmee het publieke beeld te verrijken.’
American Myth and Memory: David Levinthal Photographs wordt georganiseerd door het Smithsonian American Art Museum, met genereuze steun van het Margery and Edgar Masinter Exhibitions Fund, het William and Christine Ragland Family Photography Endowment en het Bernie Stadiem Endowment Fund.
Radical Histories: Chicano Prints from the Smithsonian American Art Museum wordt georganiseerd door het Smithsonian American Art Museum. Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van de Latino Initiatives Pool, beheerd door het National Museum of the American Latino.
NOOT VOOR DE REDACTIE, NIET VOOR PUBLICATIE
Beeldmateriaal is op aanvraag beschikbaar via pressoffice@hartmuseum.nl.
UITNODIGING
De persopening is op woensdag 11 februari om 10 uur. Aanmelden via pressoffice@hartmuseum.nl.
CONTACT
Afdeling pers en marketingcommunicatie Elianne Koevoets en JP Verhagen +31 (0)20 530 87 55 | pressoffice@hartmuseum.nl