H’ART Museum Podcast Julius Caesar - H’ART Museum

H’ART Museum Podcast Julius Caesar

In de tweewekelijkse H’ART Museum Podcast wordt iedere aflevering één object uit de tentoonstelling uitgelicht en vanuit een nieuw perspectief bekeken.

Tijdens Julius Caesar. Ik kwam, ik zag en ging ten onder (16 sep. 2023 – 20 mei 2024) kijken prof. dr. Eric Moormann, emeritus hoogleraar Klassieke Archeologie, en Niko Bos (H’ART Museum Educatie) hoe objecten uit de tijd van Julius Caesar in de Asterix strips worden weergegeven. Klopt dit (duim omhoog)? Of niet (duim omlaag)?

Kijk in je favoriete podcast app

Afleveringen

Beluister Aflevering 1
In deze aflevering bespreken Niko en Eric een bronzen voet met sandaal. Vervolgens wordt deze sandaal vergeleken met de Romeinse sandalen uit Asterix en het 1ste legioen. Hoe komen soldaten aan hun sandalen? Had het Romeinse leger een vreemdelingenlegioen? En zou die bronzen voet in de tentoonstelling misschien toch van Caesar kunnen zijn?

Beluister Aflevering 2

Beluister Aflevering 3