Een lid voor de Raad van Toezicht met een financieel profiel

De Nieuwe Kerk | H’ART Museum wil cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek. Daarbij vinden we het belangrijk dat onze Raad van Toezicht een afspiegeling is van de diversiteit in onze samenleving. We nodigen daarom iedereen uit om te reageren.
De Nieuwe Kerk | H’ART Museum
Vanwege de afloop van de termijnen van één van onze twee portefeuillehouders financiën van De Nieuwe Kerk | H’ART Museum is er een vacature ontstaan voor toezichthouder met een financieel profiel. Recent zijn de Raden van Toezicht van De Nieuwe Kerk en H’ART Museum samengegaan; daarom zijn er twee portefeuillehouders financiën in de RvT. De vacature die nu ontstaat, komt door het vertrek van de portefeuillehouder financiën van De Nieuwe Kerk. Het nieuwe lid vormt samen met het andere lid met een financieel profiel de auditcommissie. Deze bespreekt 4x per jaar voorafgaand aan de reguliere vergaderingen van de Raad van Toezicht de financiële stand van zaken van beide huizen met de zakelijk directeur, en bespreekt de jaarstukken met de accountant voorafgaand aan vaststelling door de voltallige Raad van Toezicht. Deze bestaat bij een voltallige bezetting uit zeven leden. De vier stichtingen waarover toezicht wordt gehouden hebben een tweehoofdig bestuur, bestaand uit een algemeen directeur en een zakelijk directeur.
De Nieuwe Kerk is een historisch monument in het hart van de hoofdstad, pal aan de Dam. We vieren, ontmoeten en herinneren middels tal van evenementen en tentoonstellingen over grootstedelijke onderwerpen zoals Mokum, de geschiedenis van Joods Amsterdam en Queer Amsterdam. Op 4 mei, tijdens de jaarlijkse herdenking, speelt de kerk een hoofdrol.
H’ART Museum ontwikkelt de komende jaren tentoonstellingen en educatieprojecten met het Centre Pompidou in Parijs, het British Museum in Londen en het Smithsonian American Art Museum in Washington. Zoals de tentoonstellingen over het leven en werk Brancusi dit jaar en Matisse in 2026.
De Nieuwe Kerk | H’ART Museum heeft circa 50 medewerkers in dienst en werkt daarnaast met tijdelijke krachten voor educatieve activiteiten, rondleidingen, de ontvangst van onze bezoekers en onze museumwinkels. De stichtingen ontvangen geen structurele subsidie. Alle activiteiten worden gefinancierd uit kaartverkoop, verhuur, sponsoren, fondsen, private donoren en vrienden.
Profiel
De financieel expert brengt ondernemersperspectief en ervaring in en met de financiële sector in de Raad van Toezicht. Hij/zij heeft diepgaande kennis van financiën in nationale en bij voorkeur internationale context en wordt verantwoordelijk voor het financieel toezicht op het vermogen van de stichtingen en het waarborgen van een goede financiële gezondheid.
Naast het algemene toezicht op de stichtingen en hun bestuur zijn de specifieke taken:
- Toezicht houden op de financiële administratie en rapportage van de afzonderlijke stichtingen.
- Adviseren van de RvT over de goedkeuring van de jaarlijkse begroting en het jaarverslag.
- Adviseren van de RvT over de lange-termijn financiële strategie.
- Aandragen van oplossingen voor eventuele financiële risico’s of problemen.
- Bewaken van de naleving van relevante wet- en regelgeving (fiscale, administratieve en andere financiële verplichtingen).
Wij zoeken kandidaten met:
- Grondige kennis van financiële rapportage, begroting en risicomanagement.
- Ervaring in de financiële sector of als financieel verantwoordelijke in een andere organisatie.
- Kennis van internationale financiële praktijken is een pre.
- Analytisch vermogen en inzicht in lange-termijn financiële planning.
- Kennis van en ervaring in de culturele of non-profitsector is een wenselijk maar niet vereist.
Sollicitatieprocedure
Als u zich kandidaat wilt stellen kunt u tot en met 12 oktober 2025 reageren via HR@nieuwekerk.nl door het toesturen van een korte motivatiebrief en uw CV. De gesprekken zullen plaatsvinden in de laaste week van oktober of de eerste week van november. De gesprekken worden gevoerd door Joost Farwerck en Marjolein Slappendel namens de Raad van Toezicht en zakelijk directeur Max van Engen namens het bestuur. Voor meer informatie over de vacatures en de procedure kunt u zich richten tot Max van Engen via m.vanengen@hartmuseum.nl.
We hechten waarde aan een persoonlijke benadering bij het zoeken naar een nieuwe collega en maken daarom geen gebruik van wervingsbureaus.